Training bezoek vrijwilligers

30 augustus 2017

26 en 27 Juli waren de trainingsdagen voor onze nieuwe vrijwilligers. Lees in dit blog item meer over deze dagen.

Désiree van Pets4Care in zeeland voor Stichting DjoDjo :

Woensdag 26 juli en donderdag 27 juli is Désiree van Pets4Care naar zeeland gekomen .In het gezellige dorpshuis van Nisse heeft zij weer 7 vrijwilligers opgeleid die voor Stichting DjoDjo met hun hond als bezoekteam aan de slag willen gaan.

Naast een heel “boekwerk’ aan interessante en leerzame theorie die de cursisten kregen over allerlei verschillende kanten die er aan het” bezoekteam zijn” met je hond zitten, ging het vooral ook over het welzijn van je hond in brede zin van het woord:
-fysiek:
-algeheel lichamelijk welbevinden (voldoende eten/drinken/vrij van pijn en ziekte , niet te koud of te warm, het belang van enten en ontwormen enz.
-in gedrag:
-voldoende tegemoetkomen aan de natuurlijke behoeftes in gedrag, het beleven van ontspannen contact. maar ook: uitgaan van de emoties  die het gedrag beïnvloeden
emotioneel:
Een gezonde balans tussen positieve en negatieve emoties is belangrijk.
Daarbij is heel belangrijk dat je de lichaamstaal van je hond goed begrijpt, vanuit het perspectief van de hond gezien.

Désiree weet bovenstaande onderwerpen op een heel boeiende, respectvolle manier te brengen met humor  en passie! Als cursist word je je heel bewust van de interactie met je hond.
Unaniem werden  de beide opleidingsdagen door alle deelnemers als heel boeiend ervaren en ze hebben er allemaal veel zin in om aan de slag te gaan voor de Stichting!

Eerst volgt nog de certificering: dan word ieder team beoordeeld op vaardigheden en geschiktheid. Vooral de samenwerking en het contact met je hond is daarbij heel erg belangrijk. Kun je als begeleider het welzijn van je hond goed bewaken? Kun je je assertief opstellen op een tactische manier naar de hulpvrager toe als die over de grenzen wil gaan van je hond? Ben je in staat het stressniveau van je hond te beoordelen? Zodat je actie kunt ondernemen  als het nodig is?

Als Stichting zijn we beide partijen heel erg dankbaar:
-Désiree dat ze naar zeeland kwam om deze groep op te leiden ,
-al deze vrijwilligers dat ze tijd en energie samen met hun hond in een medemens willen gaan steken.

Of deze mensen op korte termijn hun vrijwillige bijdrage aan de samenleving kunnen gaan leveren, hangt ook af van de donaties en giften, waar we als ANBI-stichting van afhankelijk zijn!
Onze vrijwilligers krijgen een reiskostenvergoeding, en in zeeland zijn de afstanden best groot, dus dan kan best oplopen. Bovendien worden alle vrijwilligers verzekerd vanuit de Stichting.

Als u Stichting DjoDjo een mooi initiatief vind en u gunt deze vrijwilligers dat ze op korte termijn aan de slag kunnen gaan: heel graag ontvangen we uw financiële bijdrage op bankrek.nr.NL58RABO0140116966 !!