Wie is DjoDjo

Stichting DjoDjo dankt zijn naam aan een bijzonder dier, de zwarte labrador reu DjoDjo die, zonder te weten wat zijn naam betekende, deze kreeg van zijn eigenaresse Joke.
Zijn naam ontstond eigenlijk per ongeluk.

Djo Djo heeft een nare start gemaakt in het leven; hij liep trauma’s op in een groep honden in zijn jonge leven  en het kostte zijn nieuwe baasje dan ook heel wat geduld, begrip, liefdevolle aandacht en deskundige inzichten om DjoDjo te laten helen en te laten uitgroeien tot wat hij nu is; een getalenteerde helpende hond die reeds 4 jaar gecertificeerd zijn werk doet met zijn vaste begeleidster Joke.

Joke vertelt over hem:

“DjoDjo is de eerste hond met wie ik mij samen als bezoekteam heb gecertificeerd bij Pets4care. Hij voelt ons, mensen heel goed aan en IS er voor je als je hem nodig hebt!
Diverse cliënten die ik de laatste jaren begeleid heb, hebben kennis met hem gemaakt en hij is bij allemaal even geliefd: en andersom ook!

Toen hij bij me kwam als pup was het nogal een spring-in-het-veld ,ik dacht aan een JOJO en voor een betere uitspraak maakte ik daar “DjoDjo” van, een verzonnen naam.”

Toen het idee van het oprichten van een stichting eenmaal geboren was en we er met regelmaat over brainstormden, ontstond ook de behoefte een naam te geven aan wat we binnen de stichting wilden gaan doen.
De naam van DjoDjo verbinden aan de stichting leek niet meer dan logisch; met hem is het bewust werken met hond en begeleider in het ondersteunen van mensen ten slotte begonnen.

Door internetstudie van een van de leden van het eerste uur, bleek de naam “DjoDjo” ook een betekenis te hebben. De DjoDjo is in het Winti geloof (een Afro-Amerikaanse godsdienst), een bovennatuurlijke ouder van de mens, maar ook zijn beschermengel of zijn schutspatroon! Hoe mooi is het; deze lieve viervoeter die zelf zoveel heeft overwonnen en onbaatzuchtig geeft, heeft dus een naam gekregen die precies bij hem en zijn taak past!

Vandaar dat DjoDjo ‘en profiel’ op het logo staat en zijn naam hopelijk, ook nadat hij al lang met pensioen zal zijn, nog doorleeft in het werk dat zijn maatjes en hun baasjes nog steeds blijven doen voor ieder die in Zeeland behoefte heeft aan de onvoorwaardelijke liefde en aandacht vanuit het dier aan de mens en omgekeerd.

djodjo 2.jpg